måndag, december 08, 2008

Lussekatter


Här kommer receptet på mina busenkla lussekatter. Dom brukar ha strykande åtgång och tricket är att inte arbeta för hårt med degen. Använder samma recept till mina bullar och dom var mkt uppskattade i vårat café


Smula 50 g jäst i en stor bunke.

Smält 100g smör.

Häll i 5 dl mjölk och värm till 37 grader.

Häll på det på jästen och rör tills det löser sig.

Rör ned 1 kryddmått salt, 1 dl sirap och 2 påsar saffran.

Blanda ner ca 13 dl vetemjöl och rör ihop degen snabbt. Är den för kladdig kan du behöva lite mer mjöl, men den får gärna vara lite kletig.

Låt jäsa 40-45 min.

Stjälp upp på ett bord och knåda i någon minut (med mer mjöl om det behövs).

Baka ut till önskad form. Lägg på plåt, pensla med ett uppvispat ägg (att dekorera med russin är valfritt).

Baka mitt i ugnen på 250 grader 7-8 minuter.

Lägg under en bakduk på ett galler att svalna.

Frys gärna in bullarna när dom fortfarande är varma, behåller saftigheten då....


Lycka till!


:) Maria

1 kommentar:

Mallis in real life sa...

Jag har ju förmånen att få käka lussebullar varje dag. Det kommer in nybakta bullar varje morgon, direkt från bageriet.

Har dock bara ätit två stycken än så länge.

Doften av saffran är underbar.

Kram