onsdag, november 14, 2012

Blueberry Cheescake

På fredag har jag lovat att skämma bort mina kära kollegor med en kaka, förmodligen blir det denna.

 
Botten
  • 250 g digestivekex
  • 100 g smör
Sätt ugnen på 180 grader. Smula digestivekex, smält smöret och blanda samman. Tryck ut i en rund smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen i ca 5-10 minuter.
Fyllning
  • 400 g philadelphiaost
  • 200-250 g blåbär
  • 3 ägg
  • 1,75 dl socker
Kör ingredienserna till fyllningen i matberedare eller med stavmixer i en bunke till en jämn smet. Häll i formen på kexsmulorna. Grädda i nedre delen av ugnen (fortfarande 180 grader) i ca 25-30 minuter.

Topping med vit choklad
  • 3 dl creme fraiche
  • 3 msk socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 100 g vit choklad, ca
Enligt receptet jag hittade ska man inte ha i vit choklad utan jag la till det själv då jag tycker det smakar för mycket creme fraiche annars, väldigt gott blev det! Smält chokladen, blanda ihop allt och bred på kakan. Grädda ytterligare 5 minuter. Låt svalna i kyl tills den stelnat helt. Toppa med blåbär. Pudra ev. över lite florsocker strax innan servering.

Inga kommentarer: