måndag, januari 14, 2013

LCHF

Nytt år och nya tag mot ett friskare, starkare och piggare liv.
Under hösten har jag och barnen varit sjuka mycket och jag har varit enegifattig och trött och känt att jag inte riktigt räckt till som mamma åt mina 3 barn.
Jag har väl mer eller mindre gått på diet hela mitt liv....vilken kvinna har inte det?, men nu får det vara nog!

Jag har nu lagt om min kost enligt LCHF sen 1 månad tillbaka och tanken är att detta ska bli en livsstil och inte en "kur".
Jag behövde verkligen sockerdetoxa mig själv, jag var och är en godisråtta av stora mått!
Jag känner mig piggare i kroppen och mätt längre efter en måltid, hyn är klarare med mer lyster.
Vet att det finns många motståndare till LCHF och jag var faktiskt en av dem, men jag gav det en chans och jag ser enbart fördelar med det.

Trodde att det skulle bli svårt att skippa bla mjöl då jag gillar bröd men jag har hittat många bra alternativ till mjöl, bla mandelmjöl och frön och nötter, och man blir ganska uppfinningsrik :)

Lite info från Kostdoktorn, en bra sida om du är intresserad av LCHF:

Vad är du designad för att äta?

Människan har utvecklats under miljoner år som jägare och samlare, utan stora mängder kolhydrater. Då åt vi den mat som fanns färdig åt oss i naturen: jakt, fiske och allt ätligt i naturen. Men ren stärkelse i form av bröd, pasta, ris och potatis har vi bara ätit i 5 – 10 000 år, sedan vi blev jordbrukare. Bara en begränsad anpassning av våra gener hinner ske på sådan tid.

Med industrialismen, för 100-200 år sedan, kom fabriker som tillverkade stora mängder rent socker och vitt mjöl. Extra snabbsmälta rena kolhydrater. Det har vi inte alls hunnit anpassas till.

På 1980-talet slog rädslan för naturligt fett igenom. Lightprodukterna dök upp på allvar. Äter man mindre fett behöver man äta ännu mer kolhydrater för att bli mätt. Då tog historiens värsta fetma- och diabetesepidemi fart. Den har drabbat USA, fettskräckens hemland, allra hårdast. Men även i Sverige har andelen feta personer fördubblats sedan 1989. Idag vet vi att rädslan för riktig mat med normal fetthalt var ett misstag.

Problemet med socker och stärkelse

Kolhydrater, snabba såväl som långsamma, bryts alla ned imagen till enkla sockerarter. Sockret tas upp i blodet och höjer blodsockret, vilket ökar produktionen av hormonet insulin. Det är kroppens mest fettlagrande hormon.

Insulin produceras i bukspottskörteln. I större mängd förhindrar hormonet fettförbränning och lagrar in överskott av näring i fettceller. Det kan efter en tid (någon timme) leda till ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor, och s.k. ”sötsug”, varefter man vanligen äter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel med viktuppgång.

Lågt intag av kolhydrater i kosten ger tvärtom lägre och stabilare blodsockerhalt och därmed lägre insulinvärden. Det ökar frisättning av fett från fettväven och ökar fettförbränningen. Därmed brukar kroppsfettet minska successivt, särskilt runt magen hos bukfeta personer.

Viktnedgång utan hunger

LCHF underlättar för kroppen att leva på fettlagren, då frisättningen från dessa inte hindras av höga insulinnivåer i blodet. Det kan vara en anledning till att fettintag mättar långsiktigt bättre än kolhydratintag. Intaget av kalorier brukar spontant minska i studier, då försökspersonerna får äta sig mätta på lågkolhydratkost istället för mer kolhydratrik mat.

Inget räknande eller vägande behövs alltså. Du kan glömma kalorierna och lita på dina hunger- och mättnadskänslor. De flesta behöver inte räkna eller väga sin mat mer än de behöver räkna sina andetag. Om du inte tror mig: testa några veckor och se själv.

Därför kommer bloggen även att handla lite om mat och hälsa framöver.

Inga kommentarer: