Allt fler börjar dessutom att fundera på att sälja sina företag. 4 av 10 kan tänka sig att sälja inom en överskådlig framtid och 13 % redan inom 3 år.
Undersökningen gäller företagare i Sverige överlag men skulle den göras enbart på handeln skulle resultatet troligtvis inte avvika. Många företagare som driver en enskild butik eller en kedja med en handfull butiker har en tuff vardag med långa arbetsdagar, osäkra inkomster och tung administration.
Enligt siffror om modehandeln 2010, som nyligen presenterades av tidningen Habit sko och mode, minskade antal butiker under fjolåret.
Nära 2 % av butiksbeståndet för kläder, skor och accessoarer försvann. Och med tanke på den stora öppningstakten för de större modekedjorna äe det en enkel ekvation att räkna ut att det är många enskilda butiker som har lagts ner.
Skulle man se över butiksbeståndet för andra branscher, som elektronik, sport och heminredning, finner man samma trend.
De enskilda butikerna försvinner och kedjorna tar över marknaden.
Självklart behöver vi butikskedjorna som med ex gemensamma inköp kan pressa priserna hos de internationella leverantörerna.
Men lika viktigt är att det finns möjlighet för entrepenörerna att driva enstaka butiker.
Mixen av kedjebutiker och enskilda butiker är nödvändigt inte bara för att få till levande köpcentrum och stadskärnor utan också för att få ett dynamiskt samhälle med plats för både stora och små.
Det kommer att ske en omfattande generationsväxling i de mindre handelsföretagen framöver. Då måste det finnas ett företagsklimat som gör det intressant för den nya generationen att ta över.
Annars finns det risk för en likriktning i utbudet som inte gynnar någon och det krävs även en politisk handling som kan skapa ett bra företagarklimat för alla.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar